About me

Ruokamaailman onnistumisia ja pettymyksiä äidin ja vähän muidenkin resepteillä. Gastronomian perinteet kohtaavat puolivalmisteet. Milloin missäkin kulttuurissa.

torstai 7. syyskuuta 2017

OMENAKEITTO JA PARI MUUTA


Kotimaisessa omenassa maistuu ihanasti syksy. Ja tuoksuu, varsinkin tuoksuu. Nyt siis omenoiden kimppuun, koska nyt on sesonki!

Olin pari yötä juuri Aarhusissa ja hotellin aamupala oli paras vuosiin. Ilahduttavaa olivat esimerkiksi kolme isoa rottinkikoria täynnä sadon omenia, kaikki eri lajiketta. Tartteeko se aina olla sitä ananasta, jota ainakin hotellit Suomessa tarjoaa ympärivuotisesti?

Omenaan kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti. Ootko ajatellut, että siitä valmistuu hyvä suolaisen makea keitto, hiukan samaan tapaan kuin bataatista. Ja mikä väri!


Kokeilin vähän muutakin suolaista omenasta. Possun kanssa se on oikein pätevä yhdistelmä. Syksyinen pataherkku possun niskasta, omenasta ja kaalista maustuu, tuoksuu ja täyttää. 



Eikä ole muuten hullumpi tuo omppu kanankaan kanssa. Omena pitää kanan mehevänä ja mausteeksi riittää yksinkertainen yrtti.
 


Sokerina pohjalla, makeana lopetuksena ja onneksi sinne toiseen vatsaan eli jälkiruokamasuun menevänä vielä omenapiirakka. Sellanen ylihyvä omenapiirakka. Jos mä sanon yhden sanan, ymmärrätte kyllä: suolakinuski. SUOLAKINUSKI! Aaaaaah...

Nämä reseptit on tänään torstaina taas  teitä varten Lännen Median maakuntalehdissä. Toivottavasti lehteä selatessa katse pysähtyy kirkkaankeltaisen keiton kuvaan, herättää kiinnostuksen ja saa pysähtymään aukeaman ääreen. Elämän pikku päätöksiä; viikonloppuna paistuu uunissa muuten omenapiirakka suolakinuskilla!

Ihanaa syksyä kaikille! 

15 kommenttia:

  1. Oi ihanaa! Minä sain juuri luvan käydä tuttavaperheen omenapuusta hakemassa omenia. Kunhan vaan kerkeisin niitä poimimaan :) Sen jälkeen luvassa on paljon omenareseptejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kuule odottelen sun omenaisia leipomuksia sitte vaan....

      Poista
  2. Hyvältä näyttää tämäkin keitto :) Värikästä sen olla pitää! Omenasta ei olekaan tullut yksistään tehtyä keittoa, hyvä idea. Olen usein lisännyt omenoita mukaan kanakeittoon.
    Ihanan näköisi kyllä nuo muutkin. Voi kun nyt saisi palasen tuosta piirakasta. Josta muuten nyt tulikin aasin sillan kautta mieleen, että meidän kesätreffit jäivät..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä on porkkanaa omenan kanssa mukana, on ehkä vähän turhan omenaista jos ei jotain toista juuresta, perunakin käy hyvin.

      No mä olen itseasiassa monta kertaa muistanu meidän kesäreffit, viimeksi kans tänään kun kävin kommentoimassa, mutta jotenkin se aika meni, ettei ollut edes näkösällä päiviä että vois lähteä ehdottelemaan...Mutta eiköhän täs parin vuoden suunnittelun jälkeen onnistuta...ei menetetä toivoa!

      Poista
  3. Höh,mun puhelimella laitettu kommentti ei tullutkaan tänne., joka tapauksessa olen myös postannut pari vuotta sitten omenaisesta keitosta,mutta mulla se oli sellerin kanssa, ja oli tosi hyvää,omput sopii hyvin suolaiseenkin keittoon:)
    Nam,tuo omenatorttu on kyllä niin herkullisen näköinen että!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, tässäkin pohjassa oli sipulin lisäksi yksi sellerinvarsi! Omena varmaan tosiaan sopii senkin kanssa pelkästään, myös mukulasellerin. Kumpaa sulla oli?

      Poista
    2. Mulla oli varsiselleriä. En päässyt näkemään tuota sinun ohjettasi.

      Poista
  4. Ihania reseptejä, heti aamulla bongattu lehdestä :)

    VastaaPoista
  5. Omenaan kannattaa tosiaan suhtautua ennakkoluulottomasti. Ihanan monipuolisesti olet sitä käyttänyt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Helposti sitä jää kiertämään radalle omenapiirakka, omenasose, uuniomena... rakastan kyllä tätä kun joudun oikein miettimään, että mihin kaikkeen se omena passaa muuhunkin.
      Mistä muuten tulikin mieleen, että en oo tehny vielä tavallisia uunimenoita tai jotakin omena crumble paistosta tälle vuodelle...pitääpä korjata tilanne

      Poista
  6. Meillä on kotona kaks omppohirmua, minä ja Hugo. Omalla pihalla ei puita ole, mutta onneksi nykyään saa kaupoistakin hyvin kotimaisia omenoita. Ihanan näköisiä reseptejä olet taas kehitellyt <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Mä haaveilen vielä valkea kuulas -puusta....
      Ja istutappa nyt Hugolle oma omenapuu!

      Poista
  7. Minulla löytyy päärynäpuu, mutta onneksi niitä omppuja saa kaupasta ja ehkä naapurilta! Tuo keitto olikin tosi kiva idea, jos perunan tai porkkanan kanssa sitä kokeilisi! Nämä sinun omppuartikkelisi oli Twitterissä kierrossa ja ihailin jo siellä sun luomuksiasi. Kauniita kuin omppu ja taatusti maistuvaa ala Nanna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, päärynäpuu on kyllä mulle ihan huippueksoottinen, ei taida enää meidän korkeudella kasvaa...

      Poista